A csodálatos rézollóPáros interjúMi köze Woody Allennek Győzikéhez? Lehet-e törött lábbal égő fáklyát dobálni? Deák Krisztina és Kepes András beszélget az emberi arcról, a női sorsról és a film erejéről.Magazin: Gyakran találni filmötletet a könyvespolcon? Kepes András: Valóban létezett cirkuszi produkció, ahol az artistanő a hajánál lógatva hódította meg a világot? Vagy ez metafora, amit te találtál ki? Deák Krisztina: Ez létező cirkuszi mutatvány, Kínából származik. Egyetlen európait találtam, aki meg tudja csinálni, Enrica Staubertit, aki a filmben Ónodi Eszter dublőre volt. Elképesztő nő, az utolsó forgatási napra begipszelt lábbal jött: a partnere hibázott, ő pedig összetörte magát. A felvétel előtt levágta a gipszet, s megcsinálta a mutatványt a magasban lógva, törött lábbal, égő fáklyákkal. Kepes András: Félelmetes, hogy egyes rendezők miket művelnek a színészeikkel... Deák Krisztina: Ha utólag rágondolok, engem is kiráz a hideg. Te írás közben mindent meg mertél tenni a szereplőiddel? Kepes András: A regényben az ember ugyanúgy válogatja a karaktereket, mint a filmben, csak nagyobb szabadsága van. A jeleneteknél nem kell tekintetbe venni a színész képességének határait és a költségvetést. A dokumentumfilmek után a Tövispuszta igazi lubickolás volt, és kemény küzdelem az őszinteséggel. A regény fikció, de ha igazán őszinte, többet árul el a szerzőről,mint egy önéletrajzi írás. Az önéletrajzokban lehet rejtőzködni, a szépirodalomban nem. Magazin: A film is önleleplezés? Deák Krisztina: Ha az ember be tud bújni valamelyik szereplője mögé, bátrabban mond el bizonyos dolgokat. Több szereplővel is lehet azonosulni, negatív karakterekkel is. De a film egyszerűbb műfaj, mint az irodalom. Tudni kell, hogy mi a fő szál, és mindent alá kell vetni. Az Aglajában minden a kislányon szűrődik át. Az igaz és úgy igaz, ahogy ő látja. Magazin: A filmjeinek középpontjába szintemindig a női sorsot állítja. Deák Krisztina: Ez általában nem így kezdődik, a végére alakul így. A miskolci boniésklájd azért nem volt eléggé sikeres, mert engem ott is csak a lány érdekelt, aki 15 évesen egyedül marad a világban, és börtönbe zárják. A közönség nem erre volt kíváncsi. Az a világ piszkos, karcos, brutális. Bennem belső késztetés van a kompozícióra és a harmóniára. Nemrég visszanéztem Az égnek madarai mozdulatlanok című vizsgafilmemet, ami egy háború utáni Déry Tibor-történet. A romhalmazok, a lepusztultság ellenére benne van a szépség és a harmónia. Ha ez így van, minek küzdenék ellene? Magazin: A karcosság a televízióban is hódít. Kepes András: Az igényesség, az árnyalt gondolkodás szinte kiveszett a képernyőről. Amikor Krisztával kollégák voltunk a Magyar Televízióban, évente hatvan-hetven tévéfilm, tévéjáték készült, igényes irodalmi alapanyagból. Voltak zenés műsorok, színházi közvetítések. Ma, a szirupos giccsekkel és az egy kaptafára készült brutális akciófilmekkel a tévécsatornák a szellemileg és érzelmileg kiszolgáltatott tömegekre számítanak. Belőlük csinálnak pénzt. Az érzékenyebb, intellektualitásra vágyó emberek, beleértve a fiatalokat, már rég nem néznek tévét. Magazin: Fellini, Godard vagyWoody Allen után nem méltatlan Győzikéről lmet készíteni? Kepes András: Nyilván arra a dokumentumfilmre gondol, ami három évvel ezelőtt a Különös történetek című sorozatomban ment. Ha látta, tudja, hogy nem Győzikéről szólt, hanem a jelenségről, amiről az imént beszéltem. Arról, hogy milyen álszent módon élnek egymásból a bulvársajtó, a kereskedelmi tévézés és a szellemileg lepusztult nézői tömegek, miközben a Győzikékre fröcsögnek. Ebben a siralmas gépezetben – a 15 perces hírnevük ellenére is –a Győzikék csupán balekok és áldozatok. Deák Krisztina: A mai televíziózásnak technikai szempontból sok előnye van, csak élni kell velük. Amikor eljöttem a tévéből, elhoztam a gyönyörű rézollómat. Mutattam a fiamnak, aki szintén filmes, ezzel vagdostuk a filmszalagokat. Nevetett. Én azért sosem felejtem el a laborból frissen kihozott filmszalag csodás illatát. Kepes András: Az internet is nagy ajándék, hatalmas tudást rejt magában, és bárki elérheti. Mégis feudális különbségek vannak a társadalomban:milliók nőnek fel szellemi kirekesztettségben, soha nem kerülnek kapcsolatba azzal az izgalmas és elgondolkodtató világgal, amely segítene választ adni a saját problémáikra is. Gazdasági válság idején, amikor a kultúrára fogékony embereknek már nem futja színház- és mozijegyre, könyvre, koncertre, kiállításra, a televíziónak erkölcsi kötelessége lenne sokrétű és értékes kultúrát közvetíteni. Ha egy országból kipusztul a kultúra, az magával rántja a gazdaságot és az életminőséget is. Most ennek vagyunk tanúi. Deák Krisztina: Senki sem tudja elképzelni, a filmesekben micsoda erő és alázat van, ha munkáról van szó. Az életünk, hogy filmet készítünk. De feloldhatatlan az ellentét, hogy a filmkészítés egyeseknek alkotómunka, másoknak biznisz. Kepes András: Orson Welles nem szánta műalkotásnak az Az aranypolgárt, mégis azzá vált, mert anynyira jó. Shakespeare-nek sem jutott eszébe, hogy ő most éppen művészetet csinál, pedig még a kocsmákban is őt idézgették. Deák Krisztina: Ők zsenik voltak. Én a mai filmkészítésről beszéltem. Angol nyelvterületen lehet üzletet csinálni művészettel, mert az anyanyelvi közönség is hatalmas. Magazin: A dán vagy a román is kis nyelv, mégis előrébb tart a filmgyártásuk. Deák Krisztina: A dánok és a románok őszintébben tudnak magukról beszélni, mint mi. Bennünk van megfeleléskényszer. Visszahat ránk, amit gondolnak rólunk. Magazin: Az alkotónak önmagának kell meg felelnie? Kepes András: Életem egyik meghatározó mondatát egy Salinger-novellában olvastam. Az elbeszélő odaadja bátyjának az írását, aki, miután elolvasta, azt mondja: "Nem pofás kis történeteket várok tőled, a zsákmányodra vagyok kíváncsi!" Ez a mondat az egész pályámon végigkísért. Riportokban is a zsákmányomat kerestem, amit vagy ahogy talán csak én láttam meg. Ebben bíztam akkor is, amikor a Tövispusztát írtam. Deák Krisztina: Gyerek voltam, amikor meghalt az édesapám. A főiskolán az első filmemet az ő haláláról csináltam, de ebben nem volt semmi tudatosság. A moziban látva a filmet, rájöttem, hogy micsoda szorongás és gyötrelem volt a gyerekkorom ettől a kibeszéletlen tragédiától, és akkor, huszonévesen szabadulok fel igazán. Talán ez is lehet a film igazi értelme: átsegíteni a nézőt egy hasonló, feldolgozatlan traumán. Kepes András1948-ban született Budapesten. Tanulmányait az ELTE magyar–esztétika szakán, valamint a syracuse-i és a Stanford Egyetemen végezte. A Magyar Rádióban a Gondolatjel és a Láttuk, hallottuk című műsort vezette, a televízióban a Stúdió, az Apropó, a Desszert, az Oázis, a Különös történetek és a Világfalu fűződik a nevéhez. Számos dokumentumfilmje és riportkönyve mellett nemrég jelent meg első regénye. Prima díjas, a Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztjének birtokosa. KEPES ANDRÁS AJÁNLJAFILM - FEDERICO FELLINI: ORSZÁGÚTON Az érzékenység és a durvaság kapcsolatkeresésének meséje. ZENE - CESARIA EVORA Természetes kisugárzású, gyönyörű világzene. KÖNYV - GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ: SZERELEM A KOLERA IDEJÉN García Márquez talán legjobb regénye, a mágikus realizmus csúcsa. DEÁK KRISZTINA1953-ban született Budapesten. 1977-ben filmvágódiplomát, majd 1982-ben filmrendező-diplomát szerzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. 1989-ben rendezte első játék lmjét, az Eszterkönyvet, ezt követte a Köd, a Jadviga párnája, A miskolci boniésklájd és az idei filmszemlén bemutatott Aglaja. 1992 óta rendez folyamatosan budapesti színházakban. Balázs Béla-díjas érdemes művész. DEÁK KRISZTINA AJÁNLJAFILM - TERRENCE MALICK: AZ ÉLET FÁJA Igazi képköltészet, lenyűgöző felvételekkel. KÖNYV - NÁDAS PÉTER: PÁRHUZAMOS TÖRTÉNETEK Miután elolvastam, teljesen megváltozott az emberekről való gondolkodásom. ZENE - ZBIGNIEW PREISNER Fantasztikus flmzenéket ír, dolgoztunk is már együtt. Forrás: Népszabadság Online, 2012. február 24. |